2011. január 4., kedd

4. Tétel

IV.            Tétel: A csoport (fogalma, fejlődése, fajtái, csoportmunka, szerepkétértelműség, szerepkonfliktus)

CSOPORT

1. Csoport
Egyéneknek olyan együttesei, amelyek bizonyos közös ismérvek jellemeznek, kötnek össze.
     (pl. Mayo kísérlete a világítással)
     / két v. több egyén között kommunikáció és interakció figyelhető meg /

1.2. Kiscsoport
         Azok a csoportok, amelyeknek tagjai olyan kis létszámúak, hogy egymást személyesen ismerhetik és egymással többé-kevésbé szoros kapcsolatban lehetnek.
         (pl. munkahelyi kiscsoport, iskolai osztály, klub)

1.3. Nagycsoport
         Azok a csoportok, amelyeknek tagjai olyan nagy létszámúak, hogy egymást személyesen nem mindig ismerhetik és egymással kevésbé vannak szoros kapcsolatban.
         (pl. munkahely, iskola)

1.4. Formális csoport
         Amelyeket a szervezeti szabályok definiálnak.
         (pl. intézmény egy-egy osztálya)

1.5. Informális csoport
         Nem formális szabályok definiálnak, hanem személyes kapcsolatok, szimpátiák, közös  érdekek. (pl. baráti társaság)
·      tagjai közvetlen személyes ismeretségben vannak
·      spontán módon alakulnak
·      a csoport tagjainak száma korlátozott
·      a tagok között folyamatos kommunikáció és interakció zajlik
·      a tagság közös érdekeken és értékrendszeren alapszik
·      a tagoknak kialakul meghatározott funkciója a csoporton belül

           interakció: (latin) kölcsönös viszony, kölcsönös ráhatás
           funkció: (latin) működés, feladatkör
           formális: (latin) Alaki. Lényegtelen, csak külsőleges, a látszat kedvéért megtett.

1.6. Elsődleges csoport
         Olyan kiscsoport, amelyben a csoporttagok teljes személyiségükkel (pl. nem csak, mint munkatársak, hanem, mint szomszédok is) vesznek részt à a kapcsolat sokoldalú, érzelmileg színezett (munka és szabadidő is együtt van). Érzelmileg biztonságos, segítséget adnak, kapnak.


1.7. Vonatkoztatás
          A személy elégedettségét vagy elégedetlenség érzését meghatározó összehasonlítás és értékelés folyamata, amikor a személy mások helyzetét veszi ítélete támpontjául, s a maga helyzetét nem abszolút voltában, hanem viszonylagosságában mérlegeli.

2. Csoport fejlődése
1. alakulás (egymás és a csoport előtt álló feladatok megismerése)
2. ütközés (versengés a státuszokért és szerepekért)
3. normázás (kialakulnak a csoportnormák, attitűdök, szerepek)
4. teljesítés (kialakulnak a személyes kapcsolatok és a feladatmegosztás szintjei)

3. Csoportmunka eredménye
·         termelékenység
·         megelégedettség
·         biztonság
·         vonzerő és megtartó képesség növekedése
·         tanulás

4. Csoporton belüli státusz függ
·         megszerzett tekintély
·         szaktudás
·         eddig elért teljesítmény
·         kulturális színvonal
·         személyes tulajdonság
·         megjelenés
·         viselkedésmód

     státus: (latin) állapot, helyzet, állás
    norma: (latin) Szabvány, minta. A munkateljesítmény mértékegysége. Erkölcsi, viselkedési szabály.

5. Csoporthoz tartozás előnyei az egyén számára
·         biztonság, védelem
·         fejlődési lehetőség
·         interakciók lehetősége
·         támogatottság
·         pozitív pszichés állapot
·         hatékonyság


6. A munkahelyi kiscsoportok egyénre irányuló hatása: - közvetít
                                                                                                   - alakít
·        emberek világnézeti nevelése
·         a cselekvés céljainak kialakítása az emberekben
(Mi a “jó” és “rossz” a csoportban, mi az amire oda kell figyelni.)
·         a csoport megismerteti tagjait azokkal az eszközökkel, amelyeket a kitűzött célok  érdekében    fel kell használniuk
(Íratlan szabályok, hogyan kell viselkedni az adott szituációban. Miről kell tájékoztatni a   felettest, hogyan viselkedjen idősebb kollégáival.)
·         megállapítja a csoporttagok viselkedési és munkavégzési normáit
(Elfogadott norma, hogy mi a “tisztességes” munkavégzés. Mi a munkateljesítmény alsó-felső határa)
·         a csoport értékeli tagjai magatartását
(Munka után mennyire vonják be a szórakozásba. Erkölcsi megítélés à pozitív à  konfliktus esetén segítenek a külvilággal szemben is.)

Az állandó, v. viszonylag tartós együttlét szankciói: - pozitív (presztízs)
                                                                                  - negatív (kiközösítés)

7. Csoport norma
      Csoporton belül elfogadott konkrét szabályok. 

7.1. Normák ereje függ
         Az egyén miként vélekedik a megszegésükkel járó esetleges következményekről.
        
         norma: (latin) Szabvány, minta. A munkateljesítmény mértékegysége. Erkölcsi, viselkedési szabály.

8. Szerepkétértelműség
          Ha egy-egy csoporttag számára nem világos a vele szemben támasztott elvárás.  Bizonytalanokká válnak, hogy a csoport milyen viselkedésmódot fog értékelni, és milyet visszautasítani. E probléma feloldását a megfelelő kommunikáció biztosíthatja.

9. Szerepkonfliktus
     Akkor keletkezik, ha az egyszerre több szerepet is ellátó személy esetében az egyes szerepekkel kapcsolatos elvárások, követelmények egymással konfliktusban állanak.

/Czene Marietta/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése