2010. december 23., csütörtök

Oktatás


OKTATÁS

Iparosodás előtti időszakban az oktatás kis szerepet játszott a társadalmakban. Család, rokonság, helyi közösségben sajátították el a szükséges tudnivalókat. A fejlődő országokban ma is magas az írni-olvasni nem tudók száma.
1777. Ratio Educationis
  • Vallási tolerancia
  • Magyar nyelvű oktatás
  • Tankötelezettség 6 éves kortól
  • Iskolahálózat tervszerű fejlesztése
  • Tanárok megfelelő fizetését, megbecsülését is előírta
  • Egységes, kidolgozott tanterv
  • Szülők rendszeres tájékoztatása a hallgatók előmeneteléről
(Angliában csak 1870.-ben lett kötelező az oktatás!!!)

1. Fogalmak
Oktatás: a társadalomban felnőttkorban betöltendő szerepekhez szükséges ismeretek átadását a gyermekeknek és fiataloknak.
Nevelés: viselkedési normák megtanítása. A személyiség fejlesztése.
Emberi beruházás: azok a ráfordítások, amelyek az egyén munkájának termelékenységét közvetlenül emelik. (oktatás, egészségügy)
Beiskolázási arányszámok: a különböző iskolákban hányan tanulnak.

2. Elméletek
oktatás kell, mivel a szülők már nem képesek átadni a tudásukat, mivel az idejét múlta többnyire – felnőttképzés fontossága
·         Bourdieu (1930-2002) francia:
Fő műve: A társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődése
Az iskolák rejtetten kijelölik a tanulók helyét a társadalomban.
Társadalmi reprodukció.
Tőke = a társadalmi fizika hajtóereje. Különböző tőkejavakkal való ellátottság mértéke döntő hatást gyakorol a társadalmi térben való elhelyezkedésünkre.
Gazdasági tőke: materiális javak. (pénz)
Kulturális tőke: tudásjavakkal való rendelkezés.
-          habitus része, személyiségbe épült tartós állapot, melyhez a tanulás révén jutunk el. Az adott egyénen kívül senki másra nem ruházható át. (sok energia árán kapjuk meg)
-          objektivált (tárgyiasult) könyvek, képek, gépek – szülőtől örökölt javak (átruházható)
-          institucionált (intézményesített) iskolai bizonyítvány, diplomák, tudományos címek
Társadalmi tőke: kapcsolati, szimbólikus
-          kapcsolattartás – alapja a csoportlét
-          ajándékozás – lekötelezettség
-          tekintély tőke – ajándékozásból v. fitoktató fogyasztásból keletkezett tekintély, v. presztízs – ez egyfajta hitel is lehet
·         Bernstein: nyelvi készségek különbözősége
Korlátozott kód - környezeti szleng nagyobb a szegényebb néprétegnél, ezt csak ott használják, így nem tud úgy beilleszkedni a „világba”.
§   A gyermek korlátozott válaszokat kap otthon – kevésbé tájékozott.
§   Nehéz az iskolai fegyelem.
§   A tanár magyarázataiból sokat nem ért.
§   Begyakorlás, „magolás” nem okoz gondot, de az általánosítás, elvont gondolkodás, már igen.
Kidolgozott kód – középosztálybeli gyerekek, könnyebben általánosít, könnyebben fejez ki elvont dolgokat (pl. az anya megmagyarázza, azért nem eszünk cukrot, mert rontja a fogat)
·         Coleman: (amerikai szociológus) 1966. a tudásban a döntő a gyermek családi háttere.
·         Rutter: (angol) 1970.-1974. csökkenteni lehet a különbségeket, ha jó a tanár-diák kapcsolat és az iskolai légkör.
·         Illich: kötelező iskolába járni: az iskola, gyámkodó intézmény, mely a gyermeket a kora gyermekkor és a munkába állás között „távol tartja az utcától”. Az iskola a fennálló társadalmi rend kritikátlan elfogadására neveli. Iskolátlanítást javasol, helyette: oktatási keretek kellenek.
·         „Papírkórság”: csak a papír a fontos
·         Öröklés:
-            gének
-            fajok közötti örökölt intelligenciakülönbségek
-            környezeti hatás már magzati korban megkezdődik
·         Denison: iskolai végzettség emelkedése hozzájárult a fejlett országok gazdasági növekedéséhez.
·         Funkcionális analfabetizmus: fiatal felnőttek egy része nem tud olvasni, nem érti meg az adott szöveget.
·         Magyaro.: iskolai végezettség látványosan emelkedett (1941-1990)
¨        Numerus clausus: zárt szám-annyi tanulót lehetett felvenni, amennyit a kormány
       engedett
¨        Az iskolai végzettség egyre inkább meghatározza a társadalmi helyzetet
¨        Oktatásból kimaradtak
¨        Kisegítő iskolák
¨        Felsőfokú túlképzés hátránya:
-          Felsőfokú képzés igen drága, gazdasági veszteség, ha a végzettek nem tudnak elhelyezkedni
-          Azok akik diplomásak, de nem jutnak értelmiségi munkakörbe, társadalmi elégedetlenség forrásai lehetnek (Párizs 1968. diáklázadás)
¨      960.000 ember nem fejezte be a 8 általános iskolát
¨      3.2 szakmája van egy embernek élete során
¨      Modern analfabétizmus: nem ismer egy idegen nyelvet és nem tudja a számítógépet használni




Andorka Rudolf: Bevezetés a szociológiába (Osiris 2003.): 377.-401. old.
Jeney Judit

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése